Zanim dasz dziecku kluczyki… Zanim weźmiesz je od rodzica…

18 letni kierowca prawo jazdy miał od niespełna miesiąca. Kluczyki do Audi A4 dostał od dziadka. Pożyczonym autem urządził rajd ulicami Lublina z innymi nastolatkami wewnątrz. W miejscu, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, na łuku drogi stracił panowanie nad pojazdem, przebił barierki rozdzielające jezdnie i rozbił auto na słupie. W efekcie życie na miejscu stracił kierowca, 17 letni pasażer, 16 letnia pasażerka, a inny 17 letni pasażer walczy o życie w szpitalu.

Po wypadku do Internetu trafiło nagranie z wewnątrz pojazdu na chwilę przed zdarzeniem, gdzie rozentuzjazmowany nastolatek pędząc ulicami Lublina powiedział: „Jak umrzeć to w dzień przed Trzech Króli …!”. Słowa okazały się prorocze. W momencie nagrywania filmu, licznik audi wskazywał około 140 km/h w miejscu, gdzie dopuszczalna prędkość jest o 90 km/h niższa. Wszystko wskazuje na to, że nastolatkowie nie spieszyli się nigdzie, nie byli przez nikogo ścigani, że była to po prostu brawurowa przejażdżka ulicami miasta, która doprowadziła do śmierci 3 osób.

Emocje

To prawdopodobnie nigdy się nie zmieni. Motoryzacja zawsze budziła emocje i zapewne zawsze będzie to robić – zwłaszcza u młodych i niedoświadczonych posiadaczy prawa jazdy. Najważniejsze w ruchu drogowym jest panowanie nad nimi. Prędkość, przyspieszenie, gwałtowne hamowanie i pokonywanie zakrętów na granicy utraty przyczepności to elementy sportowej jazdy, na którą nie może być miejsca w normalnym ruchu na drogach.

Ja mojemu dziecku ufam

Cmentarze są pełne młodych kierowców, którym zaufali rodzice i powierzyli auto. Niestety pełne są też ich ofiar. W dzisiejszych realiach18 letni kierowca rzadko kiedy jest w stanie samodzielnie kupić swój pierwszy samochód. Zazwyczaj o tym czy jeździ, czy nie, decydują jego rodzice. Warto zatem zadbać, o to by mody kierowca był odpowiednio przygotowany do uczestniczenia w ruchu drogowym. Rola szkoły jazdy jest tu bardzo istotna, ale nie najważniejsza. O postawie na drodze decydować będą wartości i kultura wyniesiona z domu, a kluczowy w tym kontekście jest przykład, jaki dają osoby z najbliższego otoczenia. Jeżeli sam jeździsz brawurowo, łamiesz przepisy, a twoje dziecko przez lata na to patrzyło, raczej trudno będzie mu jeździć zupełnie inaczej niż ty. Wówczas trudno ufać w to, że młody człowiek będzie oazą spokoju i przykładnym kierowcą. Nie jest jednak wcale pewne, że młody kierowca z właściwymi wzorcami zawsze i wszędzie będzie je przekładać na swoje własne zachowanie. Dlatego każdemu polecamy odbycie szkolenia w ośrodku doskonalenia techniki jazdy, gdzie w kontrolowanych i bezpiecznych warunkach można doświadczyć na własnej skórze, jak łatwo można stracić panowanie nad pojazdem i czym to grozi. Doświadczeni instruktorzy pomogą nauczyć się jazdy defensywnej i przewidywać zagrożenia na drodze.

Więcej na temat szkolenia techniki jazdy w naszym artykule: https://info-car.pl/…/szkolenie-z-techniki-jazdy…

Więcej na temat wychowania kierowcy w naszym artykule: https://info-car.pl/inf…/artykuly/wychowanie-kierowcy.html

Nie pozwól sobie siebie zabić

Każdy kierowca kiedyś przeżywał to samo, pierwsza samodzielna jazda bez nikogo innego w kabinie. Emocje sięgają zenitu, a pokusa prędkości jest bardzo duża. I nie ma tu znaczenia czy jest to sportowy samochód z silnikiem o wielkiej mocy, czy rodzinny van matki – w każdym z nich możesz zginąć na pierwszym zakręcie. Zdecydowanie gorzej robi się, gdy w kabinie oprócz samego młodego kierowcy są jego rówieśnicy. Chęć popisania się, szpanowania brawurą i wysokimi umiejętnościami sportowej jazdy (których się nie posiada) często przegrywa z rozsądkiem. Dlatego warto powoli i mądrze wdrażać się w samodzielne kierowanie pojazdem, i nie zabierać osób, które będą namawiać do ryzykownej jazdy.

To z pewnością brzmi jak banał, ale nim nie jest – Droga to nie tor wyścigowy! Współczesne tory wyścigowe są zaprojektowane tak, żeby w razie błędu kierowcy uniknąć jego śmierci. Miękkie pobocze, bariery energochłonne, bandy z opon, a do tego specjalne przygotowane pojazdy. Tego nie ma na drodze, są za to słupy, drzewa, przystanki pełne ludzi, przejścia dla pieszych, a co najważniejsze przepisy i ograniczenia. Drogi i cała infrastruktura są zaprojektowane dla określonej przepisami i znakami prędkości pojazdów. Przesadzenie z nią, może przynieść katastrofalne skutki.

Nie pozwól innym zabić ciebie

Ważna rada dla ewentualnych pasażerów świeżo upieczonych kierowców – zastanówcie się czy na pewno dobrym pomysłem będzie przejażdżka z daną osobą. Podróż z niedoświadczonym kierowcą, który niedawno odebrał prawo jazdy i właśnie pali gumę na parkingu, to zdecydowanie nie jest dobry pomysł.

Grupa wiekowa 18-24 lata nieprzerwanie króluje w policyjnych statystykach wypadków. Jak czytamy w najnowszym raporcie: Największą liczbę wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w odniesieniu do populacji kategorii wiekowej, spowodowali kierujący w wieku 18-24 lata (siedmioletni przedział wiekowy) – 339 (19,4% ogółu wypadków spowodowanych przez kierujących). Były to głównie: najechania na drzewo – 75 wypadków, 91 zabitych, zderzenia czołowe – 73 wypadki, 83 zabitych, zderzenia boczne – 56 wypadków, 66 zabitych, najechania na pieszego – 48 wypadków, 51 zabitych.

Źródło grafiki i więcej o wypadku z Lublina: https://lubelska.policja.gov.pl/…/131189,Troje…

Źródło tekstu: INFOCAR

#prawojazdy#naukajazdy#osk#kierowcy#brd#infocar#samochody#motoryzacja

Skip to content