18 letni kierowca prawo jazdy miał od niespełna miesiąca. Kluczyki do Audi A4 dostał od dziadka. Pożyczonym autem urządził rajd ulicami Lublina z innymi nastolatkami wewnątrz. W miejscu, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, na łuku drogi stracił panowanie nad pojazdem, przebił barierki rozdzielające jezdnie i rozbił auto na słupie. W efekcie życie na miejscu stracił kierowca, 17 letni pasażer, 16 letnia pasażerka, a inny 17 letni pasażer walczy o życie w szpitalu.
Po wypadku do Internetu trafiło nagranie z wewnątrz pojazdu na chwilę przed zdarzeniem, gdzie rozentuzjazmowany nastolatek pędząc ulicami Lublina powiedział: „Jak umrzeć to w dzień przed Trzech Króli …!”. Słowa okazały się prorocze. W momencie nagrywania filmu, licznik audi wskazywał około 140 km/h w miejscu, gdzie dopuszczalna prędkość jest o 90 km/h niższa. Wszystko wskazuje na to, że nastolatkowie nie spieszyli się nigdzie, nie byli przez nikogo ścigani, że była to po prostu brawurowa przejażdżka ulicami miasta, która doprowadziła do śmierci 3 osób.
Emocje
To prawdopodobnie nigdy się nie zmieni. Motoryzacja zawsze budziła emocje i zapewne zawsze będzie to robić – zwłaszcza u młodych i niedoświadczonych posiadaczy prawa jazdy. Najważniejsze w ruchu drogowym jest panowanie nad nimi. Prędkość, przyspieszenie, gwałtowne hamowanie i pokonywanie zakrętów na granicy utraty przyczepności to elementy sportowej jazdy, na którą nie może być miejsca w normalnym ruchu na drogach.
Ja mojemu dziecku ufam
Cmentarze są pełne młodych kierowców, którym zaufali rodzice i powierzyli auto. Niestety pełne są też ich ofiar. W dzisiejszych realiach18 letni kierowca rzadko kiedy jest w stanie samodzielnie kupić swój pierwszy samochód. Zazwyczaj o tym czy jeździ, czy nie, decydują jego rodzice. Warto zatem zadbać, o to by mody kierowca był odpowiednio przygotowany do uczestniczenia w ruchu drogowym. Rola szkoły jazdy jest tu bardzo istotna, ale nie najważniejsza. O postawie na drodze decydować będą wartości i kultura wyniesiona z domu, a kluczowy w tym kontekście jest przykład, jaki dają osoby z najbliższego otoczenia. Jeżeli sam jeździsz brawurowo, łamiesz przepisy, a twoje dziecko przez lata na to patrzyło, raczej trudno będzie mu jeździć zupełnie inaczej niż ty. Wówczas trudno ufać w to, że młody człowiek będzie oazą spokoju i przykładnym kierowcą. Nie jest jednak wcale pewne, że młody kierowca z właściwymi wzorcami zawsze i wszędzie będzie je przekładać na swoje własne zachowanie. Dlatego każdemu polecamy odbycie szkolenia w ośrodku doskonalenia techniki jazdy, gdzie w kontrolowanych i bezpiecznych warunkach można doświadczyć na własnej skórze, jak łatwo można stracić panowanie nad pojazdem i czym to grozi. Doświadczeni instruktorzy pomogą nauczyć się jazdy defensywnej i przewidywać zagrożenia na drodze.
Więcej na temat szkolenia techniki jazdy w naszym artykule: https://info-car.pl/…/szkolenie-z-techniki-jazdy…
Więcej na temat wychowania kierowcy w naszym artykule: https://info-car.pl/inf…/artykuly/wychowanie-kierowcy.html
Nie pozwól sobie siebie zabić
Każdy kierowca kiedyś przeżywał to samo, pierwsza samodzielna jazda bez nikogo innego w kabinie. Emocje sięgają zenitu, a pokusa prędkości jest bardzo duża. I nie ma tu znaczenia czy jest to sportowy samochód z silnikiem o wielkiej mocy, czy rodzinny van matki – w każdym z nich możesz zginąć na pierwszym zakręcie. Zdecydowanie gorzej robi się, gdy w kabinie oprócz samego młodego kierowcy są jego rówieśnicy. Chęć popisania się, szpanowania brawurą i wysokimi umiejętnościami sportowej jazdy (których się nie posiada) często przegrywa z rozsądkiem. Dlatego warto powoli i mądrze wdrażać się w samodzielne kierowanie pojazdem, i nie zabierać osób, które będą namawiać do ryzykownej jazdy.
To z pewnością brzmi jak banał, ale nim nie jest – Droga to nie tor wyścigowy! Współczesne tory wyścigowe są zaprojektowane tak, żeby w razie błędu kierowcy uniknąć jego śmierci. Miękkie pobocze, bariery energochłonne, bandy z opon, a do tego specjalne przygotowane pojazdy. Tego nie ma na drodze, są za to słupy, drzewa, przystanki pełne ludzi, przejścia dla pieszych, a co najważniejsze przepisy i ograniczenia. Drogi i cała infrastruktura są zaprojektowane dla określonej przepisami i znakami prędkości pojazdów. Przesadzenie z nią, może przynieść katastrofalne skutki.
Nie pozwól innym zabić ciebie
Ważna rada dla ewentualnych pasażerów świeżo upieczonych kierowców – zastanówcie się czy na pewno dobrym pomysłem będzie przejażdżka z daną osobą. Podróż z niedoświadczonym kierowcą, który niedawno odebrał prawo jazdy i właśnie pali gumę na parkingu, to zdecydowanie nie jest dobry pomysł.
Grupa wiekowa 18-24 lata nieprzerwanie króluje w policyjnych statystykach wypadków. Jak czytamy w najnowszym raporcie: Największą liczbę wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w odniesieniu do populacji kategorii wiekowej, spowodowali kierujący w wieku 18-24 lata (siedmioletni przedział wiekowy) – 339 (19,4% ogółu wypadków spowodowanych przez kierujących). Były to głównie: najechania na drzewo – 75 wypadków, 91 zabitych, zderzenia czołowe – 73 wypadki, 83 zabitych, zderzenia boczne – 56 wypadków, 66 zabitych, najechania na pieszego – 48 wypadków, 51 zabitych.
Źródło grafiki i więcej o wypadku z Lublina: https://lubelska.policja.gov.pl/…/131189,Troje…
Źródło tekstu: INFOCAR
#prawojazdy#naukajazdy#osk#kierowcy#brd#infocar#samochody#motoryzacja